Jak napisać profesjonalne CV do pracy w 2024 roku ? Porady experta i gotowe wzory na różne stanowiska
Anna Mikulska
Expert kariery
Zaktualizowano: 27/08/2024Globalna pandemia koronawirusa wywołała dynamiczne zmiany na rynku pracy. Wybór ścieżki zawodowej dla wielu ludzi nie jest już tak oczywisty, jak dawniej.
Warto także podkreślić, że postępująca w błyskawicznym tempie cyfryzacja biznesu przyczyniła się do zwiększenia zapotrzebowania na specjalistów z branży IT. Okazuje się, że to właśnie oni w 2024 roku będą cieszyć się największym zainteresowaniem pracodawców.
Raporty Światowego Forum Ekonomicznego, czy Polskiego Ministerstwa Cyfryzacji wskazują, że w najbliższych latach najpopularniejszymi zawodami będą te związane z działalnością w sieci m.in. front-end developer, konsultant ds. cyberbezpieczeństwa, a także specjalista ds. e-commerce.
Rekruter musi szybko wyłonić z kilkudziesięciu lub nawet kilkuset kandydatów tylko jednego, przedstawiając menedżerowi swoją rekomendację, a czas, który poświęca na analizę każdego CV nie przekracza 10 sekund.
Wizerunek w CV zawsze był istotny ale obecnie znajomość technologii nie tylko na stanowiskach związanych z IT staje się bardzo istotna. Jest to spowodowane stale postępującą cyfryzacją biznesu właściwie w każdej branży.
Dodanie do CV kodu QR spowoduje, że nie tylko wyróżni się spośród innych ale też będzie wyglądało bardziej profesjonalnie. Pokaże też, że kandydat zna nowe technologie i potrafi z nich korzystać.
Do czego służy kod QR?
Indywidualny kod QR generujemy z profilu linkedIn i dodajemy do CV. Po zaczytaniu kodu, rekruter może od razu zobaczyć szczegóły profilu linkedIn zarówno korzystając z formy elektronicznej CV, jak również papierowej po wydrukowaniu. CV z kodem QR tworzy wizerunek kandydata jako osoby innowacyjnej, wgląda jeszcze bardziej profesjonalnie i dlatego jest to dobry sposób na wyróżnienie się spośród innych.
Zamów profesjonalne CV
z kodem QR !
To jednak nie wszystko. Większość pracodawców używa programów ATS w celu „przesiewania” życiorysów, które wyszukują CV według słów kluczowych, opisujących kwalifikacje poszukiwane u kandydata do pracy.
Korzystając z naszych wskazówek, dowiesz się jak stworzyć skuteczne CV, które zostanie zauważone przez specjalistów rekrutacyjnych. Tym samym pozwoli Ci przejść do kolejnego etapu rekrutacji.
W artykule przedstawimy:
- wzory profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych
- formaty CV z podziałem na sekcje
- przykładowe treści poszczególnych sekcji CV
- wskazówki, jak trafnie dobierać słowa kluczowe
Odpowiednia forma dokumentów aplikacyjnych jest podstawą w tworzeniu skutecznego CV, które nie może być jedynie opisem doświadczenia zawodowego, bez wyraźnej struktury i podziału na odpowiednie sekcje.
Jak już wspominaliśmy na wstępie, rekruterzy poświęcają zaledwie kilka sekund na daną aplikację, która odpowiednio sformatowana, może przykuć ich uwagę.
Czytelny i przejrzysty format, który jest uniwersalny dla wszystkich stanowisk, powinien zawierać odpowiednie sekcje:
-
- Dane kandydata – imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, miasto oraz link do profilu LinkedIn, jeśli posiadasz. Nie ma potrzeby umieszczania swojego dokładnego adresu, daty urodzenia czy stanu cywilnego.
- Podsumowanie zawodowe — zawierające krótki opis profilu zawodowego, najlepiej w 4-5 zdaniach, umieszczone na górze CV.
- Doświadczenie zawodowe — zawierające nie tylko nazwy stanowisk, okresy zatrudnienia, czy nazwy firm, w których pracowaliśmy, ale także zakres wykonywanych obowiązków. Warto wymienić również osiągnięcia, które podnoszą wiarygodność kandydata w oczach potencjalnego pracodawcy.
- Umiejętności — podzielone na tzw. twarde/zawodowe oraz tzw. miękkie, najlepiej zaprezentowane w formie listy, które nawiązują do wymagań stawianych w ogłoszeniu o pracę.
- Wykształcenie — w tej sekcji wymień obszary edukacji zgodne ze stanowiskiem i preferencjami stawianymi przez pracodawcę, stosując odwrotną chronologię, czyli zaczynając od ostatnio ukończonej szkoły.
- Szkolenia i certyfikaty — potwierdzają nie tylko uprawnienia do wykonywania danego zawodu, ale pokazują również, że podnosisz swoje kwalifikacje i zdobywasz nowe umiejętności.
Nie można zapomnieć o klauzuli dotyczącej przetwarzania danych – bez niej rekruterzy w świetle obecnie funkcjonujących przepisów RODO nie maja prawa się z Tobą skontaktować!
To, czy załączysz zdjęcie czy też nie, jest kwestią indywidualną. Pamiętaj jednak, że decydując się na zamieszczenie fotografii, powinna być ona wykonana profesjonalnie oraz nie przedstawiać Cię zbyt prywatnie.
Jeśli posiadasz profil LinkedIn – możesz umieść link do profilu lub kod QR, który jest jednym z najnowszych rozwiązań stosowanych w CV. Dodanie kodu QR (generowanego w profilu poprzez aplikację mobilną) spowoduje, że CV nie tylko wyróżni się spośród innych, ale też będzie wyglądało bardziej profesjonalnie. Ponadto pokaże, że znasz nowe technologie i potrafisz z nich korzystać.
Wymienione wyżej sekcje stanowią uniwersalne elementy każdego profesjonalnego CV i muszą się znaleźć w Twoim dokumencie, jeśli ma być ono skutecznym narzędziem w zdobyciu upragnionej posady.
Pamiętaj również o tym, że w profesjonalnym CV powinno się używać „słów kluczy”, zamieszczonych np. w ofercie pracy.
Poniżej prezentujemy dobry przykład wzoru CV.
Anna Nowak
Project Manager
Tel.: +48 123 456 789
anna.nowak@gmail.com
https://www.linkedin.com/in/anna-nowak
Podsumowanie zawodowe
Jestem kompetentnym Project Managerem (certyfikat Prince 2), z bogatym doświadczeniem w realizacji projektów dla dużych międzynarodowych korporacji. Priorytetowo traktuję skuteczne zarządzanie harmonogramami i budżetami projektów (również z wykorzystaniem metodyk zwinnych np. Prince2) oraz efektywną współpracę z partnerami biznesowymi. Potrafię także efektywnie zarządzać zespołem. Ponadto, cechuje mnie bardzo dobra organizacja pracy, determinacja w dążeniu do celu i umiejętność podejmowania decyzji pod presją czasu.
Doświadczenie
10.2017 – obecnie, Nazwa firmy Lorem Ipsum
Stanowisko: Project Manager
Osiągnięcia:
-
-
- Optymalizowanie procesów zarządzania projektów, efektywnego planowania projektowego, raportowania postępów, identyfikacji ryzyk i dostosowywania narzędzi do organizacji firmy (stosujących różne metodyki zarządzania)
-
Zakres obowiązków:
-
-
- Zarządzanie realizacją prac projektów, zgodnie z harmonogramem i budżetem
- Zarządzanie kosztami, ryzykiem i problemami
- Rozliczanie poszczególnych etapów prac projektu
- Tworzenie i zbieranie dokumentacji wraz z raportowaniem postępów w realizacji projektów
- Prowadzenie prezentacji oraz spotkań w ramach prowadzonych wdrożeń
- Aktywna współpraca z klientami w celu sprawnego przeprowadzenia prac związanych z realizacją projektów
- Nadzór nad grupą konsultantów biorących udział w projektach
- Przygotowanie harmonogramu prac dla członków zespołu
- Analiza i weryfikacja pracy podległych konsultantów
-
10.2009 – 09.2017, Nazwa firmy Lorem Ipsum
Stanowisko: Starszy Kierownik Projektu
Zakres obowiązków:
-
-
- Planowanie i koordynowanie projektów – tworzenie harmonogramów, zapewnienie terminowej realizacji zadań
- Analiza wewnętrznych danych – monitorowanie współczynniku wykonania do wydajności działu
- Współpraca z dostawcami i klientami firmy, negocjowanie warunków umów
- Organizowanie pracy zespołu, delegowanie zadań i rozliczanie z wykonania
-
Umiejętności merytoryczne
-
-
- Zarządzanie projektami
- Metodologia Prince/PMI
- Budowanie długofalowych relacji z partnerami biznesowymi
- Tworzenie procedur i dokumentacji projektowej
- Współpraca w zróżnicowanym i międzynarodowym środowisku
- Koordynowanie projektów zgodnie z harmonogramem i budżetem
-
Umiejętności managerskie / interpersonalne
-
-
- Zarządzanie zespołem
- Zdolność analitycznego i strategicznego myślenia
- Podejmowanie decyzji
- Łatwość w nawiązywaniu bezpośredniego kontaktu
- Umiejętność zarządzania czasem
- Zorientowanie na wyniki
-
Wykształcenie
Studia podyplomowe. Zarządzanie Projektem. Akademia Project Managera na WSB w Poznaniu, 2012 – 2017
Studia magisterskie. Zarządzanie i marketing. Specjalizacja: Zarządzanie projektem. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2009 – 2012
Studia licencjackie. Ekonomia. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2009 – 2012
Szkolenia
Prince2 Foundation, Organizator: Lorem Ipsum, 2019
Prince2 Practitioner. Organizator: Lorem Ipsum, 2018
Zainteresowania
Sport i turystyka, rozwój osobisty, psychologia
Nagłówek CV/ Dane osobowe
Zaczynając od góry dokumentu, w nagłówku CV wpisz swoje imię i nazwisko wraz ze stanowiskiem, tak, aby od razu rzucało się w oczy. Warto zastosować większą czcionkę, pogrubienie czy wyśrodkowanie tej części.
Pozostałe dane osobowe takie jak: adres e-mail, numer telefonu czy link do profilu na LinkedIn (jeśli taki posiadasz), możesz zaplanować w sekcji umieszczonej poniżej nagłówka lub równolegle, po lewej lub prawej stronie.
Ważne! Daty urodzenia, adresu czy stanu cywilnego obecnie nie zamieszcza się w profesjonalnych dokumentach aplikacyjnych. Podawanie tych danych jest niezgodne z RODO.
Podsumowanie zawodowe
Podsumowanie zawodowe jest ważnym elementem profesjonalnego CV, ale ten krótki opis sylwetki kandydata nadal nie jest standardem i zamieszcza go tylko trochę ponad połowę wszystkich kandydatów. Dla Ciebie oznacza to, że dodając sekcję podsumowania zawodowego, możesz skuteczniej się wyróżnić i zwiększyć swoją szansę w zdobyciu pracy.
Profil zawodowy przygotuj zgodnie z poniższymi wskazówkami:
-
-
- Przedstaw kim jesteś (np. „Jestem efektywnym menedżerem, z bogatym doświadczeniem obejmującym przede wszystkim zarządzanie sprzedażą, w branży budowlanej i produkcyjnej w środowisku międzynarodowym”)
- Wymień swoje kluczowe sukcesy i kompetencje / umiejętności (np. „Dzięki znajomości nowoczesnych narzędzi sprzedaży, udało mi się rozwinąć działalność exportowej oraz systematycznie zwiększać sprzedaż na rynkach lokalnych w segmencie …)
- Nie zapominaj o umiejętnościach miękkich/ interpersonalnych (np. ”Mam wysoko rozwinięte cechy społeczne, które wykorzystuję do budowania efektywnej współpracy na wszystkich szczeblach międzynarodowej organizacji.”)
- Napisz o swoich celach zawodowych (np. „Chciałbym wykorzystać i poszerzyć swoje kompetencje zarządzania sprzedażą na stanowisku… w branży…”)
-
Doświadczenie zawodowe
Przedstawiając doświadczenie zawodowe stosujemy zasadę odwrotnej chronologii. Oznacza to, że zaczynamy opis od obecnego stanowiska, przechodząc następnie do starszych.
W opisie doświadczenia oprócz nazwy stanowiska i okresu zatrudnienia trzeba, najlepiej w punktach, wymienić swoje kluczowe osiągnięcia i obowiązki. Można zacząć od sukcesów – podanie konkretnych rezultatów swojej pracy zdecydowanie wyróżni Twoją aplikację.
Jeśli udało Ci się:
-
-
-
- usprawnić działanie procesu którym się zajmujesz lub jeśli jesteś menedżerem – za który odpowiadasz
- zdobyć nowe rynki do sprzedaży czy odbiorców dla produktu firmy
- obniżyć koszty np. transportu
-
-
Przedstaw to w sposób mierzalny np. w procentach.
Z reguły należy unikać podawania danych np. zwiększyłem sprzedaż o 15 milionów PLN.
Następnie przechodząc do opisu wykonywanych zadań, pamiętaj, by unikać zbyt ogólnych sformułowań takich jak: administracja IT, zarządzanie projektami etc. Zadania na stanowisku, o które się ubiegasz, mogą różnić się w zależności od wielkości firmy i jej struktur, branży oraz obszarów działalności, dlatego przedstaw dokładnie czym się zajmowałeś. Zwracaj zawsze uwagę na wymagania zawarte w ofercie pracy i odnoś się do nich.
Istotne jest również zachowanie właściwych proporcji w opisie doświadczenia.
Zazwyczaj najwięcej miejsca należy poświęcić na stanowiska ostatnio zajmowane, a te starsze opisać w skróconej formie.
Umiejętności w CV
Analizując oferty pracy, w pierwszej kolejności sprawdzamy jakie kompetencje są wymagane od kandydata na danym stanowisku.
Wszystkie pożądane umiejętności zawarte w ogłoszeniu, stanowią jednocześnie tzw. „słowa klucze”, które programy ATS wykorzystują do weryfikowania CV.
Odnieś się zatem bezpośrednio do wymagań potencjalnego pracodawcy, wymieniając jednak tylko te umiejętności, które faktycznie posiadasz. Możesz posiłkować się wymaganiami z innych ofert pracy na to stanowisko.
Poprzez przedstawienie dodatkowych kwalifikacji, uzyskasz przewagę nad pozostałymi aplikantami.
W opisie umiejętności staraj się przedstawić jak najwięcej konkretów. Nie możesz także zapomnieć o graficznym aspekcie swojej aplikacji.
Najlepiej umieścić sekcję Umiejętności/Kompetencje pod danymi osobowymi. To pozwoli na szybkie odnalezienie Twoich atutów przez pracodawcę.
Aby było jak najbardziej czytelne i przejrzyste, podziel umiejętności na zawodowe/ merytoryczne i interpersonalne.
MERYTORYCZNE:
-
-
-
-
- Administracja serwerami
- Konfiguracja i diagnostyka działania urządzeń sieciowych
- Zarządzanie stronami www
- Rozwiązania wspierające bezpieczeństwo danych (RODO)
- Tworzenie infrastruktury sieciowe
-
-
-
INTERPERSONALNE:
-
-
-
-
- Bardzo dobra organizacja pracy własnej i zespołu
- Samodzielność w podejmowaniu decyzji
- Silna orientacja na realizację celów oraz wprowadzanie ulepszeń
-
-
-
Wykształcenie
Przedstawiając swoje wykształcenie oraz odbyte kursy i szkolenia, stosujemy odwrotną chronologię zaczynając od ostatnio uzyskanych. Wystarczy wymienić najwyższy szczebel swojej edukacji, rezygnujemy z podawania szkół średnich.
Przykład
Studia magisterskie. Transport i Spedycja. Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu, 2019 – 2021
Studia inżynierskie. Informatyka. Politechnika Wrocławska, 2016 – 2019
Kursy i certyfikaty w CV
W wielu branżach, przykładowo – w finansach czy IT, zdobywanie kolejnych obszarów doświadczenia potwierdzonych uzyskanym certyfikatem jest nie tyle ważne, co niezbędne. Warto umieścić je więc w oddzielnej sekcji. Pamiętaj jednak, by nie wymieniać szkoleń i kursów, które nie są związane z ofertą pracy, na którą aplikujesz.
JAK WYGLĄDA PROFESJONALNE CV?
Wiesz już, że powinno być odpowiednio sformatowane i zawierać kilka sekcji, w których zawrzesz wszystkie potrzebne informacje o swoim doświadczeniu i kompetencjach zawodowych.
Podsumowując, wykorzystaj ogólne wskazówki odnośnie skutecznego przygotowania profesjonalnego dokumentów aplikacyjnych:
-
-
-
-
- Twoje CV powinno zmieścić się na jednej stronie (ewentualnie dwóch, jeśli posiadasz obszerne doświadczenie zawodowe)
- Zadbaj, by CV było przejrzyste i napisane czytelną czcionką
- Upewnij się, że nie zawiera żadnych błędów (ortograficznych oraz interpunkcyjnych)
- Umieść aktualne dane osobowe – adres e-mail i numer telefonu w wydzielonej sekcji
- Jeśli posiadasz profil LinkedIn – dodaj link
- Gotowe CV zapisz w formacie PDF, aby zachować formatowanie dokumentu
-
-
-
Zamów profesjonalne CV !
Odwiedź nas